top of page

Conceptfase

Inhoud

  • Ontwerprichtlijnen

  • Creatieve technieken

Competenties die aan bod komen

182472.png

Samenwerken

1491198.png

Emphatie

21430-200.png

Ideevorming

2630097.png

Proffesionaliseren

Ontwerprichtlijnen

Uit mijn onderzoeken en testen is gebleken dat er bepaalde elementen belangrijk zijn om de cursus te laten slagen. De doelgroep: MBO-werknemers van verschillende technische bedrijven, heeft verschillende pijnpunten, waarvan onder anderen mensen met dyslexie, ADD, ADHD en een taalachterstand. Verder zijn ze zeer technisch. Er is structuur en goede begeleiding nodig, zodat zij goed kunnen functioneren. Om met deze elementen rekening te kunnen houden in de cursus (app) heb ik ontwerprichtlijnen opgesteld. Waardoor het prototype goed aan zal sluiten bij de doelgroep.

De ontwerplijnen moeten voor een mooie basis zorgen. Ik wilde graag vaste check punten hebben tijdens het bedenken/ontwerpen van de concepten en app. Je kan dan letten op dingen als: is het visueel uitgebeeld of is deze tekst niet te lang? Met deze richtlijnen is het een stuk makkelijker om te ontwerpen, het bepaalt namelijk een duidelijke richting, waarop ik met het prototype wil gaan. 

Ontwerprichtlijn 1.jpg
Ontwerprichtlijn 2.jpg
Ontwerprichtlijn 3.jpg

Figuur 21: drie ontwerprichtlijnen, overzichtelijk en clean, korte teksten en visueel uitgebeeld.

In de feedback van de doelgroep en Rene/Mathijs kwamen de volgende dingen vaak terug:

-Het is belangrijk dat de teksten kort en simpel zijn zodat de MBO’ers het begrijpen.

-Visuele plaatjes maken het duidelijker.

-Een scherm moet niet te druk of fel zijn.

-Er moet een duidelijke structuur in de app zitten.

-Een vaste rustige lay-out is belangrijk.

Omdat dit te veel losse informatie bij elkaar vormt, is het lastig om het overzicht te bewaren. Het gebruik van richtlijnen zorgt voor duidelijkheid en thema’s, waaronder de kleinere onderdelen vallen. 

​

Ik heb gekozen voor de volgende drie ontwerprichtlijnen, omdat deze het beste de feedback samenvatten/weergeven. Overzichtelijk en clean: Onder de MBO-werknemers zijn er ook mensen met ADD en concentratieproblemen

Daarom is het belangrijk dat de app clean oogt. Daarnaast is een duidelijke UX-flow belangrijk. Korte teksten: Omdat de een overgroot gedeelte van de doelgroep laaggelettert/ dyslectisch is gebruiken we korte teksten, met simpel taalgebruik. Visueel uitbeelden: Omdat de doelgroep moeite heeft met lezen en het lastig is om je doormiddel van tekst in te leven in een situatie, word alles visueel uitgebeeld. Doormiddel van video’s en animaties. 

 

In de verwerking van de concepten, heb ik steeds verschillende onderdelen per concept bedacht. Dit om te testen of mijn gemaakte richtlijnen daadwerkelijk kloppen. Met de uitkomst van interviews (alle feedback samen) laat ik de doelgroep beslissen welk concept ik verder uit ga werken.  

Resultaat en reflectie

Uit mijn onderzoeken en testen is gebleken dat er bepaalde elementen belangrijk zijn om de cursus te laten slagen. De doelgroep: MBO-werknemers van verschillende technische bedrijven, heeft verschillende pijnpunten, waarvan onder anderen mensen met dyslexie, ADD, ADHD en een taalachterstand. Verder zijn ze zeer technisch. Er is structuur en goede begeleiding nodig, zodat zij goed kunnen functioneren. Om met deze elementen rekening te kunnen houden in de cursus (app) heb ik ontwerprichtlijnen opgesteld. Waardoor het prototype goed aan zal sluiten bij de doelgroep.

Als ik terugkijk op de ontwerpen dan zie ik de korte teksten, visuele beelden en cleanheid terug in mijn app ontwerp. Ook bij de drie bedachten concepten die ik heb getest bij de doelgroep, kwam het concept met de korte uitleg en visuele beelden als winnaar uit de bus. Ik zit dus op de goede weg, naar een mooie cursus/app, die de sociale werksfeer en veiligheid verbeterd. 

 

Volgende keer zou ik graag nog meer tijd willen besteden aan het designen van de ontwerprichtlijnen. Nu heb ik het clean en duidelijk gehouden. Omdat dit goed paste bij het concept en onderwerp. 

Bronnen en bijlagen

Creatieve technieken, concepting

Na het doen van literatuuronderzoek en het maken van infographics met de gevonden informatie, ben ik begonnen aan het bedenken van vernieuwende concepten. Aan de hand van creatieve technieken zoals, Affinity mapping (Thornton, 2020), idea wall (designabetterbusinesstools, 2022), crazy 8 (Lichtendahl, 2021) en mindmapping (Keller, 2016). Rene van der Eijk (mede-eigenaar) en Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider) hebben mij in dit proces voorzien van feedback en tips. Omdat er nog contact gelegd moest worden met de technische bedrijven voor de interviews (fieldresearch) met de doelgroep. Ben ik alvast begonnen met het uitdenken van de conceptideeën, zodat ik de mening van de doelgroep over de concepten mee kan nemen in de uiteindelijke keuze voor een concept.

Affinity map.jpg

Figuur 3: Affinity Map van alle verzamelde informatie uit de onderzoeksfase gemaakt in Miro (vergroten versie in bijlage).

Als eerst ben ik begonnen met het categoriseren van alle gevonden informatie uit de deskresearch (zie de uitgetypte onderzoeken in de bijlages hieronder), doormiddel van Affinity Mapping (Thornton, 2020). Dit heb ik offline uitgevoerd, doormiddel van post-its die ik op mijn bureau tafel heb geplakt. Vervolgens heb ik deze gecategoriseerd op onderwerp, bijvoorbeeld inhoud cursus of motivatie doelgroep (zie figuur 3 hierboven). Toen ik een inzicht had gekregen in de verschillende onderdelen, heb ik de elementen verwerkt op een Idea Wall (designabetterbusinesstools, 2022) in allemaal mini concept ideetjes (zie figuur 4 hierboven). Door de onderzoeksfase kreeg ik al een aantal ideeën voor concepten. Een concept idee die ik een tijdje in mijn hoofd had was het verbeelden van situaties op de werkvloer, bijvoorbeeld je ziet dat je collega wordt gepest. Dan leer je de werknemer wat diegene het beste kan doen in zo’n situatie. Op deze manier creëer je empathie bij de werknemer, ze kunnen zich beter verplaatsen in een ander en zullen hun gedrag aanpassen. 

​

Daarnaast kwam ik tijdens de deskresearch op een experiment waarbij een organisatie posters liet drukken met kwetsende of racistische opmerkingen die mensen vaak te horen kregen (zie figuur 5 hieronder).

qoute posters.png

Figuur 5: Posters met confronterende qoutes (Ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid, 2022)

(vergroten versie in bijlage).

Na het gebruiken van de verschillende creatieve technieken heb ik heel veel concept ideeën kunnen ontwikkelen, die de sociale sfeer/veiligheid van de werknemers op de werkvloer verbeteren. Mijn Miro boarden met de concept ideeën (zie bijlage hieronder) heb ik gepresenteerd aan Rene van der Eijk (mede-eigenaar) en Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider). Zei hebben toen hun mening en expertise op mijn ideeën losgelaten. Doormiddel van duimpjes omhoog en omlaag heb ik aangegeven welke onderdelen ze goed vonden en welke minder geschikt waren. Aan de hand van de feedback heb ik met de goedgekeurde losse concept onderdelen, 3 concept posters gemaakt (zie figuur 7 hieronder). 

​

Als ik terugkijk op het verzinnen en uitwerken van de concepten vond ik het erg goed verlopen. Ik heb de creatieve technieken kunnen toepassen die ik op school heb geleerd en Rene van der Eijk (mede-eigenaar), Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider) waren ook enthousiast over mijn bedachte concepten.

Mijn taak was het bedenken van verschillende concept ideeën voor de cursus en het dashboard, met als hoofddoel het verbeteren van de sociale sfeer/veiligheid van de werknemers op de werkvloer. Er werd van mij verwacht dat ik de concepten geheel zelfstandig zou opzetten en uitwerken. Tussendoor heb ik wel feedback gevraagd aan Rene van der Eijk (mede-eigenaar) en Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider) om mijn concepten te verbeteren. Ik wilde uiteindelijk drie concepten ontwikkelen die een beetje van elkaar verschilde in Tone of Voice en manier van uitleggen/vraagstellen. Deze concepten wil ik presenteren op posters. Waarop je kan lezen wat de pluspunten van het concept zijn, een korte quote kan lezen over het idee en een visualisatie te zien krijgt.

idea wall.jpg

Figuur 4: Idea Wall met mini concept ideetjes, in Miro (vergroten versie in bijlage).

Dit kan ik ook in mijn cursus toevoegen. Als werknemer A bijvoorbeeld “het is de schuld van het slachtoffer dat hij gepest wordt, moet hij maar normale kleren aandoen” invult als mening bij een opdracht. Dan kan je deze persoon aan het einde van de cursus confronteren met zijn/haar eigen mening. In de hoop dat deze bijgesteld wordt en zorgt voor verbetering in zijn of haar sociale gedrag.

​

Omdat ik graag zoveel mogelijk verschillende concept onderdelen wilde bedenken heb ik als laatste creatieve techniek, de crazy 8 (Lichtendahl, 2021) methode gedaan (zie figuur 6 hieronder). Hierbij merkte ik dat door het snelle schetsen van ideeën ik veel meer loskwam en de ideeën begonnen te stromen. Uit deze methode kwamen de volgende concepten:

-Geef de werknemers bij elk behaalde cursusonderdeel een beloning.

-Sleep gedachtes in een het hoofd van een poppetje.

-Video’s met uitleg over bijvoorbeeld het voorkomen van ruzies op de werkvloer.

-Balkjes invullen met mate van veiligheid die je voelt op bepaalde plekken op de werkvloer. 

-Het invullen van praatwolkjes met opmerkingen die je ooit hebt gekregen.

-Persoonlijke opdrachten: geef een compliment aan een collega vandaag.

Crazy 8 v1.HEIC

Figuur 6: Crazy 8 methode uitwerkingen in Miro

(zie tweede pagina in bijlagen).

Ik merk dat het bedenken van concepten iets is wat ik leuk vind en vrij vanzelf gaat. Ook heb ik geleerd om ideeën te presenteren aan anderen. Zelf begrijp je dingen sneller, omdat jij het hebt gemaakt, maar anderen hebben meer uitleg nodig. Deze feedback kreeg ik ook van Rene van der Eijk: zorg dat ontwerpen/ideeën altijd duidelijk zijn, zodat mensen van buitenaf zoals de doelgroep. Het kunnen begrijpen. De korte concept onderdelen presentatie, die ik heb gegeven aan Rene van der Eijk (mede-eigenaar) en Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider) en de 3 concept posters zijn hiervan het resultaat. 

​

Lees hier over de concept test met de MBO-werknemers.

​

Voor het uiteindelijke concept en prototype lees stukje over Hi-fi prototype.

Conceptposter concept 1.jpg
Conceptposter concept 2.jpg
Conceptposter concept 3.jpg

Figuur 7: 3 concept posters.

Bronnen en bijlagen

​

​

​

​

  • Bekijk hier de Affinity Map.

  • Bekijk hier de Mindamp.

  • Bekijk hier de Crazy 8 schetsen.

  • Bekijk hier de Idea wall.

  • Bekijk hier de Posters met confronterende qoutes (Ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid, 2022).

  • Bekijk hier de concept posters.

Portfolio van Kim Kwakernaat

1007879

Communicatie & Multimedia student

aan de Hogeschool van Rotterdam

locatie Wijnhaven.

x

Organiq

Oostplein Rotterdam

Pagina's

About me

Portfolio en competenties

Vind hier alle bronnen en bijlagen

Mijn stagebedrijf

Mijn stagedoelen

2022 by Kim Kwakernaat 1007879

bottom of page