top of page

Professionaliseren

Inhoud

  • Mijn ervaringen met stage.

  • Behaalde leerdoelen.

  • Extra leerpunten en specialisaties.

Competentie die aan bod komt

Professionaliseren 

2630097.png

Hoe heb ik mezelf geprofessionaliseerd?

Tijdens mijn stage heb ik heel veel mogen leren en meemaken. Als ik terugkijk naar het begin van mijn stage, had ik super veel zin om stage te gaan lopen, als UX/UI-design stagiaire. Alle technieken en methodes die ik op school heb geleerd kon ik eindelijk in praktijk gaan brengen. De eerste paar weken moest ik wennen aan de lange kantoordagen. Zo veel nieuwe indrukken en mensen. Ik wilde mijn collega’s graag leren kennen, dus praatte met iedereen tijdens de lunch. Al snel begon ik mij thuis te voelen bij mijn stagebedrijf. 

 

Ik zal stap voor stap vertellen waarin ik mijzelf heb geprofessionaliseerd.

​

Kijken hoe dingen lopen

Ik ben van mezelf nogal een perfectionist en maak altijd een plan voor hoe ik iets ga aanpakken. Aan de start van de stage merkte ik al meteen dat dingen altijd anders lopen. Je werkt met collega’s die op andere dagen werken, je moet rekening houden met deadlines. Hierdoor ben ik flexibeler geworden met het inplannen van afspraken en meetings. Soms had ik een telefonische meeting of een overleg tijdens de middagpauze. 

Een maand later begon ik vervelend genoeg last te krijgen van hevige pijn in mijn darmen en enorme vermoeidheid. Ik liep hier een tijdje mee rond maar kon niet op dezelfde manier doorgaan. Samen met Marielle en Erwin (HR) ben ik samen gaan zitten om een oplossing te bedenken. Toen heb ik afgesproken dat ik elke ochtend kom werken en mocht het niet gaan ik s’middag’s thuis verder werk. Dit vond ik erg lastig omdat ik graag op kantoor wilde werken en niet ziek wilden zijn. Uiteindelijk heb ik het meer weten te accepteren en heb ik alsnog mijn stage succesvol kunnen doorlopen. De meetings deed ik inplannen in de ochtend en soms belde ik in via teams als ik thuis werkten. Ik ben Organiq dankbaar dat ze zo met mij mee hebben gedacht, in deze periode. 

​

​

Samenwerken in een team en presenteren in meetings

Ik vond het superleuk om samen te kunnen werken in teams. Mijn collega’s inspireerde mij en ik hun, doormiddel van ontwerpen of ideeën met elkaar te delen. Elke week hadden we op maandag of dinsdag ochtend een meeting. Daarin werd besproken wat de vervolgstappen waren en ik kon op die momenten feedback vragen op mijn producten. Ik heb geleerd om tijdens de meetings kort en bondig te vertellen wat ik had gedaan en daarna aan te geven waar ik graag feedback op wilde hebben. Omdat Rene tussendoor weinig tijd had heb ik geleerd om sneller keuzes te kunnen maken. Mathijs was altijd in de buurt en kon veel bij hem terecht voor vragen. In het begin wilde ik hem niet te veel storen, maar al snel heb ik geleerd om meer met hem te sparren en vragen te stellen over user experience.

Ook het presenteren vond ik erg leuk om te doen. Ik zorgde voor bijvoorbeeld moodboards, infographics en visuals om mijn onderzoek te presenteren. Dit is iets wat ik wel vaker wil gaan doen in de toekomst.

 

Mening geven (in meetings)

In het begin was ik zoekende naar een moment om mijn mening te kunnen geven in meetings. Er werd veel over en weer gepraat tussen Rene en Mathijs. Na een aantal meetings ben ik gewoon tussendoor gaan praten. Ik heb altijd een eigen mening en denk graag mee over verschillende onderwerpen. Hiervan heb ik geleerd dat het niet erg is om een eigen mening te hebben, als je maar uit kan leggen waarom je iets vindt. Ze vonden dit juist leuk dat ik meedacht en langzaamaan werden mijn ideeën steeds meer geprezen.

​

Gespreksverslagen en voortgangsrapporten (documentatie)

Binnen Organiq gelden een aantal dingen. Twee hiervan zijn het maken van Gespreksverslagen en voortgangsrapporten. Een gespreksverslag maak je naar elke meeting (zie figuur 0 hieronder). Dit is eigenlijk een soort transcript verslag van het gesprek. Je maakt kopjes met thema’s met daaronder de beslissingen die zijn gemaakt en de dingen die zijn besproken in de meeting. Ook worden er in dit verslag actiepunten opgenomen. Hierdoor heb ik geleerd om een structuur voor mezelf aan te leren. Zo weet ik altijd wat er is afgesproken en wat ik moet doen. 

 

Het voortgangsrapport is bedoeld voor jouw vorderingen bij te houden. Alle stagiaires leveren dit in, zodat Marielle, Erwin en mijn begeleider Mathijs, inzicht hebben in de taken die wij per week verrichten. Dit is ook voor mijzelf fijn geweest omdat ik zo mijn uren en taken bij heb kunnen houden. 

Feedback vragen

Ik vind het altijd lastig om mensen veel te vragen. Maar aan het begin van de stage had ik mij voorgenomen om zo veel mogelijk dingen te vragen. Ik ben ook geïnteresseerd in de manier waarop ze bij Organiq onderzoek doen. Welke testen voeren zij uit? Waar moet je op letten bij het houden van interviews? Met deze vragen kon ik terecht met Mathijs. Hij heeft veel met mij samengezeten om te praten over testen, interviewen, maken van testrapporten enzovoorts. Ik ben meer te weten gekomen over hoe een echte UX-er onderzoek doet. Ook ben ik trots op mezelf dat ik door mijn enthousiasme en vragen veel meer heb geleerd over het vak.

 

Daarnaast heb ik ook aan Rene en Erwin veel feedback gevraagd op mijn producten, tijdens de meetings. Ik wil graag een nog betere ontwerper worden en dit heeft mij geholpen om anders te gaan kijken naar mijn ontwerpen. 

Gespreksverslag visuals en ontwerpen_Pagina_1.jpg
Gespreksverslag visuals en ontwerpen_Pagina_2.jpg

Figuur 39: voorbeeld van gespreksverslag over visuals, van 8 november (zie uitvergrootte versie in bijlagen).

Informatie terugkoppelen (mails)

Omdat ik zelf de ontwerpen maakte en het onderzoek deed binnen mijn project, waren er ook vaak dingen die ik moest terugkoppeling. Soms had ik meer informatie nodig of wilde ik een meeting voor feedback inplannen. Het leek mij voor mijn collega’s fijn om hun op de hoogte te houden van het project. Dit deed ik doormiddel van korte mails met daarin het onderwerp waar ik op dat moment aan bezig was.

​

Vrij vragen en afspraken maken

Als ik vrij wilden vragen of ik had een afspraak, dan kon ik dit doorgeven aan Marielle. Dit deed ik altijd via de mail. Ik probeerde afspraken buiten stage te plannen, maar sommige doktersafspraken vielen binnen de stage uren. Deze gaf ik dan een aantal weken van tevoren door. Ditzelfde deed ik voor vakanties. Aan het begin heb ik in mijn planning de vakanties opgenomen en gelijk een mail gestuurd naar Marielle voor akkoord. Alles werd altijd goedgekeurd. Zo heb ik geleerd om te plannen en mijn werkgever op de hoogte te houden. 

Communiceren met klanten

Voor de testen met de doelgroep moest ik contact leggen met de manager van de technische bedrijven (Bufab Floss en Brainport Assembly). Hierbij heb ik geleerd om formele e-mails te typen. Ik vond het best wel spannend om naar de bedrijven toe te gaan. Maar toen ik er uiteindelijk was ging het helemaal vanzelf. Ook heb ik geleerd om voorafgaand via de mail gespreksplanningen te versturen, met daarin het testplan en draaiboek voor de gesprekken.

 

Omgaan met testpersonen

Tijdens de gesprekken heb ik leren omgaan met jongens en mannen van een technisch mbo-bedrijf. Ze waren aan het begin van het gesprek nogal gespannen, dus ik heb hen gerustgesteld, door te vragen naar hun dag. Omdat ze het lastig vinden om vragen te beantwoorden had ik korte vragen bedacht en liet ik veel ruimte voor hen om te antwoorden. Ik vond het erg leuk om hen te ontmoeten en mijn ontwerpen met hun te testen.

Bronnen en bijlagen

  • Bekijk hier de uitvergrootte versie gespreksverslag.

  • Zie hier voorbeeld mailcontact met Bufab Floss.

Portfolio van Kim Kwakernaat

1007879

Communicatie & Multimedia student

aan de Hogeschool van Rotterdam

locatie Wijnhaven.

x

Organiq

Oostplein Rotterdam

Pagina's

About me

Portfolio en competenties

Vind hier alle bronnen en bijlagen

Mijn stagebedrijf

Mijn stagedoelen

2022 by Kim Kwakernaat 1007879

bottom of page