top of page

Samenwerken

Inhoud

  • Introductie.

  • Samenwerken met Rene
    (mede-eigenaar) en Mathijs (UX/UI-ontwerper).

  • Samenwerken met designhead.

  • Samenwerken met developers.

  • 360 graden feedback formulier.

  • Wat ik leuk vond.

Competentie die aan bod komt

182472.png

Samenwerken

Hoe ik het samenwerken heb ervaren en wat ik ervan heb geleerd

Tijdens mijn stage heb ik veel samengewerkt met verschillende collega’s. Het samenwerken met een team was ook een van mijn stagedoelen. Ik wilde heel graag ervaren hoe het is om samen te werken met verschillende specialisten. Omdat iedereen ergens anders in gespecialiseerd is kan je elkaar mooi aanvullen en van elkaar leren. Op school heb ik vaker voor design challenges samengewerkt. Maar in een bedrijf voelt dit toch een stuk serieuzer. Dit vond ik erg fijn, omdat ik zelf ook altijd serieus bezig ben met mijn werk. Hieronder ga ik meer vertellen over de samenwerking met bepaalde personen.

​

Samenwerken met Rene en Mathijs

Door het gehele proces heb ik veel contact gehad met Mathijs en Rene. Wij ontwikkelden samen dit project, voor het technisch MKB. Wekelijks zaten we samen in meetings over het project. In het begin vond ik het lastig om aan het woord te komen. Na een paar weken lukte het mij om ook mijn mening te kunnen geven over het onderwerp. De eerste meetings waren bedoeld om mij te brieven, over de opdracht. Nadat ik mezelf ingelezen had ben ik met een planning gekomen voor het project (lees ook het stukje over planning). Hierin heb ik verschillende ontwerpfases en methodes opgenomen, die ik vanuit school heb geleerd. Na elk gemaakt product, hadden we een meeting waarin ik feedback kreeg. Vervolgens ben ik begonnen met het doen van onderzoek, doormiddel van literatuuronderzoek. Waarna meetings volgde over mijn onderzoeksresultaten. In deze meetings presenteerde ik niet mijn lappen met onderzoeksverslagen, maar gebruikte ik infographics om de informatie duidelijk over te kunnen brengen op Rene en Mathijs (zie bijlagen). 

​

Ook had ik aangegeven, dat ik graag doelgroeponderzoek wilde doen, in de vorm van interviews. Rene en Mathijs vonden dit een goed idee en rijkte mij twee klanten van hen aan, die betrokken waren bij het project (Bufab Floss en Brainport Assembly). Ik kreeg hun mailadressen en heb contact gezocht met de twee managers, om te vragen of ik hun werknemers/leidinggevende mocht komen interviewen. Rene en Mathijs hebben mij geholpen om de interviews en teststof samen te stellen. Ik maakte vooraf de interviewvragen en deze bespraken/verbeterde we dan samen. Nadat ik bij beide bedrijven langs was geweest, presenteerde ik de resultaten doormiddel van een uitkomsten verslag en statementcards (zie bijlagen). 

In de conceptfase heb ik verschillende methodes toegepast om ideeën te genereren, namelijk: affinity mapping, idea wall, crazy 8 schetsen en mindmapping (zie bijlagen). Tijdens de meeting over de concepten heb ik mijn ideeën voorgelegd en hebben we samen doormiddel van brainstorming, meer concepten verzonnen. Deze heb ik later uitgewerkt en teruggekoppeld aan Rene en Mathijs doormiddel van posters (zie bijlagen). 

 

In de testfase hebben we vooral samen gekeken naar: “wat ik wil weten over de doelgroep?” en “op welke gebieden wil ik mijn prototype testen?”. Ik heb van Rene en Mathijs geleerd om altijd een duidelijk doel te hebben voordat je iets gaat testen bij de doelgroep. Zo vertelden ze mij dat je bijvoorbeeld altijd kan testen of de doelgroep overweg kan met telefoons/media. Zo weet je of de doelgroep je app gaat begrijpen. Ook heb ik geleerd dat je moet kijken naar het type doelgroep, dat je voor je hebt. In dit geval waren het MBO-werknemers in de technische sector. Ze praten niet graag over dit soort onderwerpen, dus moet je de vragen zo kort mogelijk maken. De testplannen (zie bijlagen) die ik had bedacht voor de A/B/C test en usability test vond Mathijs goed. Ik vroeg hem namelijk om advies, welke test je het beste uit kan voeren, bij je Mid-fi en Hi-fi prototype.

​

Bij de ontwerpfase heb ik vooral veel keuzes moeten maken, samen met Rene en Mathijs. Rene had een duidelijke visie voor de vormgeving. Hij wilde dat het posititviteit uitstraalde, daarvoor heb ik een kleurenonderzoek gedaan. Hier kwamen de kleuren groen en blauw uit als vrolijke/vriendelijke kleuren. In een overleg kwam een plotselinge deadline naar boven. Ze wilde namelijk dat ik verschillende vormgeving visuals in de test zou meenemen. In een paar dagen tijd is het mij gelukt om 3 stylen te creëren. Omdat ik al op Pinterest inspiratie had opgedaan, kon ik wel binnen deze tijd een aantal stylen maken. Daarnaast ben ik opzoek gegaan naar bijpassende illustraties, deze heb ik aangepast in Illustrator, zodat ze paste bij de gekozen style. Hierdoor werden Rene en Mathijs geïnspireerd, voor een definitieve vormgeving van het prototype. Hierna volgde nog meer meetings waarin we sparden over de uiteindelijke keuze voor de vormgeving en gesprekken over de privacy, opdrachtsvormen, uitlegvideo’s en flows binnen het prototype.  

Contact met managers Bufab Floss en Brainport Assembly

Voor het plannen van de interviews en testen met de MBO-werknemers, heb ik mail en bel contact gehad met de twee managers van de technische bedrijven. Hierbij heb ik geleerd om formeel te communiceren met derden en voorstellen te maken voor afspraken. Ze waren erg vriendelijk en ontvingen mij op locatie met een fijn gesprek, plus rondleiding. Ik vond het leuk om de doelgroep te kunnen spreken en de werkplekken van dichtbij te kunnen observeren. Dit is ook erg waardevol geweest voor mijn onderzoek, binnen dit project.

Scherm­afbeelding 2023-01-13 om 13.25.19.png

Figuur 34: Mailcontact Rob Konings van Bufab Floss over gesprekken met de doelgroep.

Samenwerken met Erwin (designhead)

Tijdens de ontwerpfase heb ik ook samengewerkt met Erwin (designhead). Ik heb mijn ontworpen moodbaords en visuals gepresenteerd aan hem voor feedback. Omdat hij veel ervaring heeft met soortgelijke apps, bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel. Hij gaf de feedback dat de moodbaords (vooral het groene moodboard (zie bijlagen), erg donker waren. Hij heeft een vorm van kleurenblindheid en ziet dingen daarom op een andere manier. Het is leerzaam om verder na te denken over de look en feel die ontwerpen mee moeten geven. Na de meeting kreeg ik van Erwin een inspiratie beeld van een app doorgestuurd (zie figuur 35 hiernaast). Hier ben ik verder op gaan borduren. Ik heb verschillende extra stylen ontworpen, een daarvan geïnspireerd op het beeld van Erwin (zie bijlagen). Deze designs heb ik weer besproken met Rene, Mathijs en Erwin. Ze waren allemaal erg enthousiast over de variant op Erwins inspiratie beeld (zie figuur 32 hiernaast). Voor het design kreeg ik de opdracht om op zoek te gaan naar illustraties, deze heb ik gekocht op (Envato,2022), via de licentie van Organiq. De illustraties heb ik met Illustrator bewerkt en verwerkt in een mini Hi-fi prototype. Ik wilde eerst graag goedkeuring op de illustraties voordat ik een volledig Hi-fi prototype had ontwerpen. Ze waren allen erg content met het resultaat en gaven mij akkoord om het prototype verder uit te werken. 

MicrosoftTeams-image (1).png

Figuur 35: Inspiratie voorbeeld app, gestuurd door Erwin (Jakubiak, 2022).

Visuele style 2.png
Visuele style 4.png
Visuele style 3.png

Figuur 32: Uitgewerkte 2e vormgeef stijl.

Samenwerken met developers

Om mijn ontwerp uiteindelijk werkend te kunnen maken, ben ik in gesprek gegaan met Leander (headdeveloper) bij Organiq. Het is belangrijk om de visie van de ontwerper en de visie van de developer met elkaar te matchen. Ik, Rene, Mathijs en Erwin willen graag weten of het Hi-fi ontwerp gecodeerd kan worden. Ik heb Leander mijn Hi-fi prototype laten zien in Figma. In het ontwerp zitten veel verschillende opdrachtsvormen, mijn vraag is of deze tools allemaal programmeerbaar zijn? Leander vertelde mij dat voor elke slider, invulvraag of sleepvraag een opzet is, deze kunnen dus gemaakt worden. Wel zijn de hoeken van sommige video’s afgerond, hier moet even naar gekeken worden. 

Ook met het verband dat als een video telkens een ander formaat heeft daar rekening mee gehouden moet worden, tijdens het filmen. Door dit gesprek ben ik erachter gekomen op welke manier een developer een app opbouwt. Dit is fijn om te weten voor de toekomst, als ik dingen ontwerp. Ook dacht ik dat een developer totaal anders zou denken, waardoor ik hem niet goed zou begrijpen. Maar de communicatie in het gesprek was juist goed.

360 graden feedback formulier

Om de samenwerking van begin tot eind beter in kaart te brengen heb ik 360 graden feedbackformulieren gemaakt, deze heb ik vervolgens verstuurd naar Rene en Mathijs. Mathijs heeft het formulier ingevuld, Rene had helaas vakantie (waardoor zijn formulier mist). Hieronder ga ik in op een aantal feedbackpunten (de rest van het formulier is te vinden in de bijlagen).

​

Mathijs had ingevuld dat ik aan het begin van de stage, soms erg een eiland op mezelf leek. “Ze is professioneel en werkt hard, maar dan bleek er uit het niks ineens heel veel gebeurd te zijn” (Mathijs, 2023). Ik wist niet dat ik zo overkwam, omdat ik juist in het begin dacht: als iets afgemaakt is, dan presenteer ik het of als ik een vraag heb dan stel ik die. 

Ik ben gewend om zelfstandig te werken en mijn werk op orde te hebben voordat ik het presenteer. Mijn gemaakte producten liet ik altijd zien in de wekelijkse meetings met Rene en Mathijs. Op een natuurlijke manier ben ik steeds meer gaan delen en feedback gaan vragen (dit zie je ook terug in de feedback van Mathijs, 2023 in figuur 35 hieronder). Tijdens de meetings presenteer ik nu op verschillende manieren aan Rene en Mathijs wat ik heb gedaan, bijvoorbeeld doormiddel van infographics, statementcards en PowerPoints met visuals.

Scherm­afbeelding 2023-01-12 om 15.02.41.png

Figuur 35: greep uit 360 graden feedback formulier, ingevuld door (Mathijs, 2023).

Bij de vraag “kan de stagiaire duidelijk communiceren, doormiddel van bijv. mails?” heeft Mathijs aangegeven dat hij hierin een verbetering in heeft gezien (zie figuur 36 hieronder). Hiervoor heb ik een structuur geleerd voor het verslagleggen, van bijvoorbeeld testresultaten. Aan het begin van mijn stage wilden ik al graag leren hoe ik meer structuur aan kon brengen in mijn tekstverslagen. Door het aanleren van een schrijfstijl met bulletpoints en kopjes, maak ik nu beter gestructureerde bestanden. Hierbij gebruik ik ook de algemene vormgegeven opzet van Organiq.

Bij de vraag “denkt de stagaire mee, tijdens bijv. meetings?” heeft Mathijs ingevuld dat ik het eerst wat spannend vond maar dat ik al snel mijn mening durfde te geven (zie figuur 37 hieronder). Dit klopt, aan het begin vond ik het lastig te pijlen wanneer ik iets mocht zeggen, in een meeting. Ik zit namelijk altijd boordevol ideeën en wil deze graag delen. Dit voelde ik na een paar meetings al beter aan. Het was een kwestie van even wennen. 

Scherm­afbeelding 2023-01-13 om 14.56.37.png

Figuur 36: vraag duidelijk communiceren, uit 360 graden feedback formulier, ingevuld door (Mathijs, 2023).

Scherm­afbeelding 2023-01-13 om 14.56.20.png

Figuur 37: vraag uit 360 graden feedback formulier, ingevuld door (Mathijs, 2023).

Wat ik leuk vond 

Ik vond het superleuk om samen te mogen werken met verschillende collega’s. Ik heb een kijkje gekregen in hun specialisatie en hieruit tips meegenomen. Het gehele project heb ik mijn gemaakte ontwerpen mogen testen bij de managers en werknemers van Bufab Floss/Brainport Assembly. Hiervan heb ik geleerd om mensen op hun gemak te stellen en zelf een professionele houding aan te nemen. De testen hebben mij zoveel inzichten gegeven en heb daarmee een mooi product neer kunnen zetten. Ik ben erg trots op mijn ontwikkeling in de samenwerking met anderen (mijn collega’s bij Organiq).

Scherm­afbeelding 2023-01-13 om 15.08.44.png

Figuur 38: eindconclusie uit 360 graden feedback formulier, ingevuld door (Mathijs, 2023).

Bronnen en bijlagen

  • Envato. (2022). The unlimited creative subscription. elements.envato.com. Retrieved January 7, 2023, from https://elements.envato.com

  • Jakubiak, J. J. (2022). 10 Clouds. dribble.com. Retrieved January 13, 2023, from https://dribbble.com/shots/6158149-Plant-Shop

  • Bekijk hier het 360 graden feedback formulier ingevuld door Mathijs.

  • Bekijk hier de Affinity Map.

  • Bekijk hier de Mindamp.

  • Bekijk hier de Crazy 8 schetsen.

  • Bekijk hier de Idea wall.

  • Bekijk hier de concept posters.

  • Bekijk hier de infographics.

  • Zie hier de mailcontacten met Rob en Jan.

  • Zie hier de concept posters.

  • Zie hier de 3 visuals.

  • Bekijk hier het eerste testplan.

  • Bekijk hier het testplan voor de user-test.

  • Lees hier het uitkomsten verslag van Bufab floss.

  • Lees hier het uitkomsten verslag van Brainport Assembly.

  • Bekijk hier de statementcards.

  • Bekijk hier de moodboards.

​

Portfolio van Kim Kwakernaat

1007879

Communicatie & Multimedia student

aan de Hogeschool van Rotterdam

locatie Wijnhaven.

x

Organiq

Oostplein Rotterdam

Pagina's

About me

Portfolio en competenties

Vind hier alle bronnen en bijlagen

Mijn stagebedrijf

Mijn stagedoelen

2022 by Kim Kwakernaat 1007879

bottom of page