Onderzoeksfase
Inhoud
-
Briefing en debriefing
-
Planning
-
Logboek
-
Literatuuronderzoek
-
Veldonderzoek en interviews
Competenties die aan bod komen

Samenwerken

Onderzoeken
Inrichten ontwerpproces

Briefing en debriefing
Op mijn eerste stage dag kreeg ik allereerst een kleine rondleiding, ik werd door Erwin Huisman (mijn aanspreekpunt) voorgesteld aan mijn nieuwe collega’s en werd ik gekoppeld aan mijn eigen e-mail en teams account. Nadat ik gesetteld was op mijn nieuwe werkplek, haalde Rene van der Eijk (mede-eigenaar) en Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider) mij op voor een kort introductie gesprek. Hierin werd verteld aan welke opdracht ik mocht gaan werken voor het komende half jaar. Ik kreeg toegang tot alle projectmappen en inzicht in de eerste concept opzet, die er stond. Een soortgelijk project is gedaan door Irene van Erk (voorgaand afstudeer stagiaire). Organiq wilde dit project opnieuw laten draaien om tot een beter eindproduct te komen.
Ik mag een volledig ontwerpproces doorlopen om voor Technische MKB-bedrijven een cursus en digitaal platform te maken waarmee ik de sociale veiligheid op de werkvloer verbeter. Om een begin te maken aan het project, werd er van mij verwacht dat ik alle bestaande informatie over technisch MKB’ers, die Irene van Erk (voorgaand afstudeer stagiaire) heeft verzameld door ging lezen. Om zo een goed beeld te kunnen krijgen van de doelgroep en een soortgelijk project. Naast het doorlezen van de documenten, wilde ik graag een kort overzicht voor mijzelf maken met daarin alle relevante informatie voor mijn project, een debriefing (zie de gehele debriefing hieronder in de bijlagen).


Figuur 1: stukjes uit debriefing, over grootste problemen die werknemers en werkgevers ervaren (Van Erk, I. 4 juli 2022).
Allereerst heb ik een document aangemaakt waarin ik ben begonnen met het omschrijven van de doelgroep en stakeholders. In het verslag (Van Erk, I. 4 juli 2022) las ik dat de bedrijven Schilt en Metaal direct betrokken waren bij Irene’s onderzoek. Ook stonden in haar verslag visualisaties van persona’s. Hierdoor kreeg ik een beter beeld van de doelgroep. Het zijn werknemers met een MBO 1-2-3-4 niveau. Vervolgens heb ik de grootste problemen die de werknemers en werkgevers ervaren opgesomd (zie figuur 1 hierboven). Om zo te weten te komen wat de pijnpunten zijn van de doelgroep, waar zit die frictie?
Daarna heb ik gekeken naar de huidige trainingen/cursussen die de technische werknemers volgen (zie figuur 2 hieronder). Waardoor ik inzicht krijg in wat voor soort product ik moet gaan ontwikkelen. Wat doen de concurrerende cursussen/trainingsprogramma’s?
​
Tot slot heb ik het concept idee (zie bijlagen hieronder) van het soortgelijke project dat Irene van Erk (voorgaand afstudeer stagiaire) heeft samengesteld, doorgelezen. In haar cursus is het de bedoeling dat de werknemers 3 keer per week opdrachten van 5 min uitvoeren/maken. Na het lezen van alle informatie heb ik de onderzoeksvragen onder elkaar gezet, die ik van Rene van der Eijk heb gekregen en mijn eigen vragen, naar aanleiding van het lezen van alle informatie genoteerd.

Figuur 2: stukje uit debriefing, over huidige trainingen, 2022 (Van Erk, I. 4 juli 2022).
Het resultaat is een debriefing met alle belangrijke informatie die ik nodig heb voor het kunnen ontwikkelen van mijn project. Na het snelle kennismakingsgesprek en het lezen van de berg met informatie, was ik een beetje in de war. Aan het einde van de introductie week heb ik met Rene van der Eijk (mede-eigenaar) samengezeten om mijn vragen te stellen en duidelijkheid te scheppen over mijn gekregen opdracht. In dit gesprek heeft Rene mij meer verteld over de opdracht, waardoor ik begreep dat mijn project overlappingen heeft met het project van Irene van Erk (voorgaand afstudeer stagiaire), maar is wel een losstaande opdracht. De informatie die ze mij gaven was ter inspiratie.
Als ik terugkijk op de briefing en het maken van de debriefing. Was ik aan het begin van mijn eerste stageweek overladen met informatie, waardoor er onduidelijkheid kwam over het doel van mijn opdracht. Door het korte gesprek waarin er ook werd gesproken over het soortgelijke project van Irene van Erk (voorgaand afstudeer stagiaire) ben ik in de war geraakt.
Het maken van de debriefing ging goed, door mijn ervaring hiermee op school. Daarnaast vond ik het vervelend dat ik ook informatie had opgenomen in mijn debriefing die overbodig was voor mijn project. Dit kwam door de overvloed van informatie over verschillende projecten in het kennismakingsgesprek (die eigenlijk alleen ter inspiratie golden). Ik vond het spannend om op de eerste dag al veel in te brengen omdat ik niet betweterig over wilden komen. Voortaan zou ik tijdens het gesprek gelijk al meer vragen stellen, zodat het doel van de opdracht gelijk duidelijk wordt.
Bronnen en bijlagen
-
Metaaldirect. (2022). UW PARTNER IN EFFICIËNT MAATWERK! metaaldirect.nl. https://www.metaaldirect.nl
​
-
Schilt BV. (2022). LEADING INNOVATORS IN THE AUTOMATION OF REBAR PROCESSING. schiltbv.nl. https://www.schiltbv.nl
​
-
Van Erk, I. (4 juli 2022). Ontwerpverslag Hoe kan de leercultuur worden versterkt bij MKB bedrijven? [Afstudeerverslag]. Hogeschool van Rotterdam.
​
Planning
Na het maken van de debriefing voor mijn stageproject ben ik begonnen met het maken van een planning. Omdat ik mijn gehele stage aan dit project ga werken, wil ik een duidelijk ontwerpproces maken waarin alle facetten aan bod komen. Hierin houd ik ook gelijk rekening met de competenties die ik moet behalen.
​
Voor mij is een planning een goede houvast gedurende het project. De planning moet overzichtelijk zijn en makkelijk aanpasbaar. Daarom heb ik ervoor gekozen om deze in Exel te maken. Ik ga verschillende kleuren gebruiken (met bijpassende legenda, zie bijlagen), zodat ik onderscheid kan maken tussen bijvoorbeeld meetings en zelfstandige werkuren.
​
Bij het invullen van de planning, ben ik begonnen met het toevoegen van de stagebijeenkomsten, presentatie momenten en gesprekken. In dit project mag ik zelf bepalen welke methodes ik toe ga passen in de verschillende fases. Op school heb ik de afgelopen jaren vele methodes aangereikt gekregen.
​
​​
Deze heb ik opgesomd in een aparte kolom onderaan de planning (zie bijlagen). Vervolgens ben ik de planning in gaan richten met de stappen en methodes die ik per fase wil doorlopen.
​
De planning heeft mij gedurende het proces goed geholpen met het gestructureerd doorlopen van verschillende methodes en onderdelen. Ook met het inplannen van de interviews en testmomenten met de doelgroep, was het fijn om een duidelijk overzicht te hebben. Ik heb elke week de planning bijgehouden en aangepast waar nodig. Daarin merkte ik dat dingen altijd anders lopen dan gepland in een bedrijf. Bijvoorbeeld bij het inplannen van doelgroep onderzoek, daar had ik de twee interviews strak achter elkaar gepland. Dit is natuurlijk niet te realiseren omdat de verschillende technische bedrijven, tijd nodig hebben om te reageren op mijn mail en de werknemers in moeten plannen. Ook was er een moment waarbij ik al mijn taken had afgerond waardoor er aan mij door Rene werd gevraagd om nog 3 visuele stylen uit te werken. Terwijl ik dit pas later had ingepland. Hier heb ik van geleerd dat je soms snel moet kunnen schakelen. Om deze redenen heb ik verschillende versies van de planning gemaakt (zie figuur 8 hieronder). Per versie heb ik de planning weer passend gemaakt aan dat moment.



Figuur 8: versies van planningen in Exel, van versie 1 tot versie 3.
Het werken met een planning was voor mij erg fijn. Ik houd ervan om gestructureerd te werk te gaan en dit was hierbij echt een houvast. Ik heb hierdoor in elke fase goede producten neer kunnen zetten, waarop ik op voort kon borduren. Bijvoorbeeld in de onderzoeksfase heb ik literatuuronderzoek gedaan en dit vervolgens doormiddel van infographics visueel inzichtelijk gemaakt.
Doordat alle methodes opgenomen waren in de planning hoefde ik niet lang na te denken over de manier of methode die ik wilde gebruiken. Dit heeft mij veel tijd gespaard. Volgende keer zou ik minder verschillende kleuren gebruiken. Nu werd het soms een beetje druk visueel geheel. Voortaan wil ik bij elk project een planning maken met methodes, zodat het proces sneller en vloeiender kan verlopen.
Bronnen en bijlagen
-
Uitvergrootte versie van planning versie 1, klik hier om te bekijken.
-
Uitvergrootte versie van planning versie 2, klik hier om te bekijken.
-
Uitvergrootte versie van planning versie 3, klik hier om te bekijken.
-
Bekijk hier de gehele planningen, planning v1, planning v2, planning v3.
-
Bekijk hier de legenda
-
Bekijk hier de tabel met verschillende methodes.
Logboek
Aan het begin van mijn stage werd er op school geadviseerd om je uren en werkzaamheden zelf bij te houden, hiervoor mochten we zelf een format kiezen. Ik heb ervoor gekozen om een Miro bord te gebruiken. Omdat je hierin met post-its kort dingen kan verwoorden en er veel tabbladen op een pagina passen. Dat is wel nodig als je een half jaar stage wilt documenteren.
​
Mijn doel met het maken van dit logboek was om een archief te maken met de werkzaamheden die per dag ik heb verricht. Het leek mij handig om de dagen op te delen in ochtend, middag en namiddag. Voor elk dagdeel een post-it, waarop ik mijn werkzaamheden kon documenteren. Daarnaast wilde ik mijn eigen uren bijhouden, naast de voortgangsrapporten, met uren die ik aan stage elke week aanlever.
Ik ben begonnen met het maken van een template (zie figuur 9 hieronder), die ik elke week weer kon hergebruiken. In de template staan alle dagen van mijn werkweek, met daaronder de werktijden en uren die ik die dag heb gemaakt. Boven de dagen staat de locatie waar ik die dag werk, bij bijvoorbeeld woensdag staat daar ‘thuis’ omdat dat mijn thuiswerkdag is. De vrijdagen houd ik vrij om aan school te werken. Het gebeurt weleens dat ik op vrijdag toch een meeting heb, dan zet ik het aantal uren dat ik hieraan besteed onder de dag.
Om aansluiting te creëren met mijn Exel planning, heb ik bovenaan het template de designfase (waarin ik mij op dat moment bevind) geplaatst.

Figuur 9: week 14 tm 18 november van logboek in Miro.
Het logboek geeft mij elke dag weer een houvast. Als ik bijvoorbeeld onverwachts een meeting heb typ ik dit op de post-it erbij. Dit zorgt ervoor dat er niks verloren gaat in mijn geheugen. Het Miro bord komt later ook van pas als ik voor mijn portfolio ga reflecteren op mijn werkzaamheden.
Ik ben erg blij met mijn logboek, ik kan er alles in terug vinden, van uren tot werkzaamheden. Gaandeweg kwam ik erachter dat de post-its erg vol met lappen tekst raakten. Toen heb ik besloten om tussen elke werkzaamheid een plusje te zetten. Dit geeft meer onderscheid in zinnen per post-it. Een volgende keer zal ik zeker ook gebruik willen maken van een logboek. Voor een volgende stage weet ik nu hoe ik het beste mijn werkzaamheden en uren kan documenteren. Daarnaast zou ik ook meer werken met Notion om daarin korte to do list's te kunnen maken. Dit heb ik nu pas aan het einde toegepast (vanwege de vele to do's).
Bronnen en bijlagen
-
Bekijk hier een uitvergrootte versie van het logboek in Miro.
Literatuuronderzoek
Nu de opdracht bekend is en ik een planning heb gemaakt, ga ik beginnen met het doen van onderzoek. Zelf weet ik nog niks over het Technisch MKB en het thema stigma en inclusie.
Doormiddel van literatuuronderzoek wil ik de volgende onderzoeksvragen beantwoorden:
-Wat voor bedrijven zijn Bufab Floss en Brainport Assembly?
-Wat is de manier van praten en het taalniveau van de werknemers?
-Wat gaan we doen tijdens de events en de cursus?
-Welke thema’s voegen we toe aan de cursus?
-Hoe motiveer je de doelgroep?
-Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de doelgroep zich veilig voelt?
-Hoe belonen we de doelgroep?
-Wat zijn de bestaande cursussen/ methodes rondom inclusie en sociale veiligheid?
​
Een aantal van deze vragen hebben Rene van der Eijk (mede-eigenaar) en Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider) al opgesteld. Vervolgens heb ik vragen bijgevoegd die mij cruciaal lijken voor dit project, om te onderzoeken.
Tijdens mijn onderzoek wil ik graag verschillende internetbronnen raadplegen en onderzoeken lezen om uiteindelijk tot een concept te kunnen komen. Per onderzoeksvraag heb ik een Word document aangemaakt, waar ik met APA-bronnen en conclusies mijn onderzoeksresultaten wil opslaan. Ik ben vooral opzoek naar bijzondere oplossingen of verassende meningen van mensen over het onderwerp sociale veiligheid. Daarom zal ik ook dieper het internet in duiken en verschillende media (zoals bijvoorbeeld video’s) bekijken.
​
Onderzoek naar technische bedrijven
Allereerst ben ik begonnen met het onderzoek naar de bedrijven die betrokken zijn bij dit project, Bufab Floss en Brainport Assembly (zie bijlagen). Daar kwam ik erachter dat beide bedrijven assemblage werk leveren. Dat houdt in dat ze onderdelen maken van producten en die aan hun klanten leveren. Daarnaast werken er bij deze bedrijven veel mensen met een rugzakje. Bij Brainport Assembly werken mensen met 50% afstand tot de arbeidsmarkt en bij Bufab Floss werken mensen met taalproblemen, dyslexie en ADHD. Al deze mensen zijn laag opgeleid of hebben geen schooldiploma’s. Ze hebben een MBO 1-2 en soms 3-4 niveau.
.png)
Figuur 11: tabel met uitleg per taalniveau (Heij, Haitjema, & Fond Lam, 2008).
Onderzoek naar het niveau van
MBO 1-2-3-4 werknemers
Om erachter te komen wat het MBO 1-2-3-4 niveau precies inhoudt, heb ik onderzoek gedaan naar het taalniveau en de manier van praten van deze mensen (zie bijlagen). Dit is later tijdens het ontwikkelen van de app erg belangrijk. Want hoe spreek je de doelgroep aan en welke manier van vraagstelling begrijpen zij? Ik ben erachter gekomen dat deze doelgroep hele simpele korte zinnen kunnen begrijpen uit onderzoek van (Heij, Haitjema, & Fond Lam, 2008) Dit niveau wordt aangeduid als A1 en A2. (Zie figuur 11 hierboven). Ook heb ik uit onderzoek van (Appel, 2011) een stuk leestekst gevonden die de MBO 1-2 doelgroep kan begrijpen (zie figuur 12 hiernaast). Hierdoor heb ik een beeld gekregen van het taalgebruik, dat ik in de cursus zal moeten gaan gebruiken.

Figuur 13: motivatie driehoek (“Hoe motiveer je leerlingen”, 2017).
In dit onderzoek heb ik ook gekeken naar beloningen die motivatie stimuleren. Uit een artikel van (van Dongen & Universiteit Utrecht, 2020) heb ik gehaald dat badges leerlingen extra motivatie geven. De leerlingen die badges kregen hebben meer opdrachten afgerond dan de leerlingen die dit niet kregen.
Ook heb ik gekeken hoe ik de opdrachten zo efficiënt mogelijk kon maken, in de cursus. In een artikel van (impactyou-academy, 2020) stonden een aantal tips. De belangrijkste punten, die ik mee wil nemen in mijn ontwerp zijn de volgende. Maak het visueel, beeld dingen af of zorg dat doormiddel van beeld opdrachten duidelijk worden. Wissel af in opdrachtvormen. Houd het kort, lappen tekst veroorzaken juist onduidelijkheid.
Onderzoek naar beloningen
Als we willen dat de werknemers onze cursus gaan afronden, dan is het ook belangrijk om ze daarvoor te belonen. Volgens (Getsby, 2021) is het goed om de volgende dingen als manager te doen:
-Erken prestaties, beloon je werknemer met successen doormiddel van complimenten.
-Vier persoonlijke gebeurtenissen, bijvoorbeeld een verjaardag of persoonlijke mijlpaal.
-Organiseer teambuildings activiteiten, hiermee maak je een team collega’s sterker.

Figuur 14: level up button (Sofja, 2021)
Bestaande cursussen rondom inclusie en sociale veiligheid
Bij dit onderwerp ben ik vooral opzoek gegaan naar ervaringen van experts en leraren. Wat is hun advies, hoe kan je omgaan met de mensen die je begeleid? In een video van (“Groepsdynamiek Week Tegen Pesten 2020”, 2020) legt Sylvia Bragt uit dat ze leerlingen vragen naar hun mening en samen afspraken maken. Bij het opstellen van regels zonder het communiceren met de doelgroep, zullen de regels uiteindelijk niet goed opgevolgd worden. Dit zouden we kunnen verwerken als thema of terugkomend element in de cursus. Ik denk dat het ook bij dit project belangrijk is om naar de mening van de werknemers te vragen.

Figuur 12: leestekst die MBO 1-2 mensen kunnen begrijpen (Appel, 2011).
Onderzoek naar motivatie
Een van de belangrijkste dingen is misschien nog wel de motivatie van de doelgroep. Ze moeten zich gemotiveerd voelen om de cursus te voltooien. Hoe kan ik hiervoor zorgen? Ik ben hiervoor gaan zoeken naar de onderdelen die je nodig hebt, om je gemotiveerd te voelen. In artikel (“Hoe motiveer je leerlingen”, 2017) heb ik de juiste combinatie gevonden voor het creëren van motivatie bij mensen. Er is autonomie voor nodig, dit houdt in dat de persoon leergierig en zelfstandig moet zijn. Daarnaast zijn competentie (iets kunnen en succes daarmee hebben) en relatie (verbonden voelen) belangrijk. Dit vormt samen een driehoek, die tot motivatie lijdt (zie figuur 13 hiernaast).
Onderzoek naar het veilig laten voelen van de doelgroep
Naast de inhoud van de cursus en het motiveren van de doelgroep is een van de belangrijkste dingen van de cursus, werknemers veilig laten voelen op werk. Ik ga onderzoeken welke manieren ik in de cursus kan verwerken. In een stuk van (KENTALIS, 2022) bieden ze mensen een vertrouwenspersoon aan. Iemand om je problemen mee te delen. Dit kan ook goed toegepast worden op de werkvloer en zorgt voor een extra veilig gevoel. Er bestaat naast een vertrouwenspersoon ook een klachtencommissie. Hier kunnen werknemers terecht met feedback. In het teken van samen een fijne werkplek maken, sluit dit goed aan. Zo kunnen werknemers meedenken met de managers en samen tot een oplossing komen.
In een artikel van (Tezet, 2018) heb ik gelezen dat het krijgen van kleine cadeautjes ook goed werkt. Het gaat dan niet over een mega geldbedrag/bonus. Maar meer over een cadeaubon/broodje uit de kantine of een kerstpakket.
Vervolgens heb ik gekeken hoe in games spelers worden beloond. In een game krijg je vooral beloningen die je binnen de game kan gebruiken, zoals munten/badges (de Groot, 2020). Zie ook (figuur 14) hiernaast. Hier is een versie van een level 15 badge te zien (Sofja, 2021). Zoiets zou leuk zijn om te verwerken in de cursus. In de life’s game van (Droidapp, 2019) worden er zilver staven gegeven per behaalde taak. Moeilijke taken krijgen extra veel zilveren staven. Dit kan ook een mooi concept zijn voor de cursus.
Daarnaast heb ik een bestaande cursus geanalyseerd over omgaan met genderverschillen (Wormgoor, 2022). Hierin wordt allereerst uitgelegd wat het onderwerp inhoudt. Vervolgens ontwikkel je vaardigheden doordat je opdrachten afrondt. Aan het einde van de cursus krijg je een certificaat. In onze cursus wil ik deze opbouw ook toevoegen. Het behalen van een certificaat lijkt mij een goed idee. Hierdoor worden de werknemers extra gemotiveerd en behalen zij een persoonlijk doel. Dit zal hen meer zelfvertrouwen geven.
​
Onderzoek naar thema’s
Ik wilde er graag achter komen welke onderwerpen het beste in de cursus passen. Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider) heeft al nagedacht over de thema’s die binnen de cursus zouden kunnen passen (zie document in bijlagen). Dit moet echter nog wel getest worden bij de doelgroep. Uit de interviews met de doelgroep zal moeten blijken of deze thema’s daadwerkelijk aansluiten. De thema’s die we tot nu toe hebben zijn:
-Inclusie.
-Anders zijn dan anderen.
-Seksisme.
-Discriminatie.
-Stigma op depressie en burn-out.
-Pesten op de werkvloer.
Om meer te weten te komen heb ik mij ingelezen over de volgende onderwerpen (zie bijlagen). Zie hiernaast (figuur 15) een van de leuke voorbeelden, hoe je een kwestie kan uitbeelden in een visueel beeld (Verkenjegeest, 2016) en (Pixar, 2016).


Figuur 15: Vreemde vogel uit film (Verkenjegeest, 2016) en (Pixar, 2016).
Activiteiten voor events
In de cursus komen ook momenten voor waarbij de werknemers samenkomen voor offline bijeenkomsten. Om bijvoorbeeld de teamband te versterken of problemen te bespreken. Voor deze events, heb ik met alle (bovenstaande) verzamelde informatie opdrachten bedacht. In vele artikelen kwam de kracht van beeld en uitbeelden van de situatie terug. Daarom denk ik dat het goed is om dit ook te verwerken in de cursus. De situatie op de werkvloer uitbeelden, met een video/ animatie zodat de werknemers het beter begrijpen.
​
Voor de events denk ik dat het belangrijk is om een vertrouwenspersoon te hebben. Iemand waarmee je je antwoorden kan bespreken. Mochten er heftige of persoonlijke dingen tussen zitten, moet hier voorzichtig mee om worden gegaan.
Als het gesprek met de vertrouwenspersoon is geweest, zou ik de werknemers samen willen zetten. In een grote cirkel. Zodat er geen manier van buitensluiting kan ontstaan of groepjes maken met mensen die elkaar niet goed kennen/niet mee om willen gaan. Ze kunnen elkaar op deze manier beter leren kennen en begrijpen. In dit event worden de gemiddelde antwoorden anoniem gepresenteerd. Zodat het management en de werknemers samen tot een passende oplossing kunnen komen (lees het hele conceptidee in de bijlagen).
Resultaat en reflectie
Het gehele onderzoek heeft mij enorm geholpen, om mij in te kunnen leven in het project en onderwerp. Ik heb heel veel inspiratie opgedaan voor concept ideeën. Als vervolgstap wil ik de gevonden informatie doormiddel van infographics (zie bijlagen) visueel maken en presenteren aan Rene van der Eijk (mede-eigenaar) en Mathijs van Meerkerk (mijn stagebegeleider). Dit zorgt ervoor dat ik de informatie snel en duidelijk kan overbrengen. Als ik mijn hele onderzoeksdocumenten had laten zien dan zou de meeting erg lang duren. Hier is geen tijd voor in de agenda van Rene.
​
Tijdens mijn stage wilde ik graag mezelf verbeteren in het doen van onderzoek. Ik heb op school ook vele projecten gemaakt waar onderzoek aan voorafging. Maar voor mijn gevoel bleef dit altijd een beetje basic. Ik kon vaak geen uitgebreide onderzoeken vinden.
Deze keer heb ik meerdere bronnen bekeken, zoals video’s, scripties en deskundige onderzoeken. Het was interessant om verschillende meningen en testen te lezen. Waaruit ik veel inspiratie heb kunnen halen voor de vordering van mijn project. De volgende keer dat ik onderzoek moet doen voor een project, weet ik welke zoektermen ik moet gebruiken en hoe ik de juiste bronnen kan vinden. Hiervoor gebruik ik zo veel mogelijk steekwoorden zodat je meer research krijg. Ook onderzoeken van Universiteiten zijn bruikbaar, hierin vind je kwalitatief goede informatie. Voortaan zou ik ook nog iets langer onderzoek willen doen zodat ik bij de onderste laag van onderzoek kan komen, waar je nieuwe/ bijzondere informatie kan vinden.


Figuur 30: Infographics onderzoeksinformatie, beloningen en taalniveau MBO-1/2/3/4 werknemers.
Bronnen en bijlagen
-
Lees hier mijn onderzoek over de technische bedrijven.
-
Lees hier mijn onderzoek naar het niveau van MBO 1-2-3-4 werknemers.
-
Lees hier mijn onderzoek naar motivatie.
-
Lees hier mijn onderzoek naar het veilig laten voelen van de doelgroep.
-
Lees hier mijn onderzoek naar beloningen.
-
Lees hier mijn onderzoek naar andere cursussen rondom inclusie en sociale veiligheid.
-
Lees hier mijn onderzoek naar thema's.
-
Lees hier mijn onderzoek naar events.
-
Bekijk hier de infographics.
-
Appel, A. (2011). Veertien leesteksten Leesvaardigheid A1 Te gebruiken bij : Basisexamen Inburgering – Studieboek Ad Appel [E-book]. Bassis examen inburgering (1ste editie). Appel, Aerdenhout. Geraadpleegd van https://static.adappel.nl/website/media/lesmateriaal/a1/195-14-leesteksten-lezen-a1.pdf
-
Droidapp. (2019, 10 januari). Life’s Game: op een leuke manier je to-do afronden. Geraadpleegd op 12 september 2022, van https://www.droidapp.nl/apps/lifes-game-to-do/
-
De Groot, E. T. (2020, 15 februari). Game On! Hoe belonen leerlingen kan motiveren. Geraadpleegd op 12 september 2022, van https://www.aerestech.nl/nieuws/productions/game-on-hoe-belonen-leerlingen-kan-motiveren
-
Groepsdynamiek Week Tegen Pesten 2020. (2020, 18 september). [Video]. Geraadpleegd op 21 september 2022, van https://www.youtube.com/watch?v=V5UIVDbb_yQ
-
Getsby. (2021). 10 manieren om personeel te motiveren en te belonen. Geraadpleegd op 12 september 2022, van https://getsby.com/personeel-motiveren-en-belonen/
-
Heij, K., Haitjema, T., & Fond Lam, J. (2008 januari). Taalniveau in het MBO. Geraadpleegd op 7 september 2022, van https://www.mbotaalacademie.nl
-
Hoe motiveer je leerlingen. (2017). Geraadpleegd op 5 september 2022, van https://boomberoepsonderwijs.nl/hoe-motiveer-je-leerlingen/
-
​Impactyou-academy. (2020, 22 december). 5 tips voor efficiënte online opdrachten. Geraadpleegd op 6 september 2022, van https://impactyou-academy.nl/5-tips-voor-efficiente-online-opdrachten/
-
Kentalis. (2022). Vertrouwenspersoon zorg. Geraadpleegd op 15 september 2022, van https://www.kentalis.nl/contact/als-je-een-klacht-hebt/vertrouwenspersoon-zorg
-
Sofja, B. (2021). Niveau omhoog beloning cartoon gouden pictogram met winnaar lint, game app ui geïsoleerd ontwerpelement. Geraadpleegd van https://nl.freepik.com/premium-vector/niveau-omhoog-beloning-cartoon-gouden-pictogram-met-winnaar-lint-game-app-ui-geisoleerd-ontwerpelement_14945425.htm​
-
Tezet. (2018, 28 september). 5 Manieren om medewerkers te belonen. Geraadpleegd op 12 september 2022, van https://www.tezet.nl/nl/5-manieren-om-medewerkers-te-belonen/news/54/?NieuwsGroepID=2
-
Wormgoor, T. (2022). Basiskennis over genderdysforie voor hulpverleners. Geraadpleegd op 22 september 2022, van https://study2go.nl/products/basiskennis-over-genderdysforie-voor-hulpverleners
-
Van Dongen, J. M. C. & Universiteit Utrecht. (2020). De Invloed van Badges op Motivatie bij Mbo-Studenten in een Online Leeromgeving. Geraadpleegd op 7 september 2022, van https://studenttheses.uu.nl/bitstream/handle/20.500.12932/38600/CLIICT%20-%20Final%20paper_5940753_attempt_2020-06-04-12-00-32_Masterthesis_2019-2020_J.C.M.vanDongen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-
Verkenjegeest. (2016). Deze korte film leert je de charme van het anders zijn. Geraadpleegd op 19 september 2022, van https://verkenjegeest.com/korte-film-leert-charme-anders/
Veldonderzoek en interviews
Na het doen van een uitgebreide deskresearch, ga ik opzoek naar experts/mensen uit de doelgroep, om meer informatie te verkrijgen. Bevestigen zij de onderzoeken uit de deskresearch of blijkt dat het in de praktijk toch anders werkt/verloopt?
​
Ik wil graag met leraren of zorgexperts praten om te vragen naar het gedrag van MBO-leerlingen. Om erachter te komen hoe je hen het beste kan begeleiden. Daarnaast wil ik de doelgroep zelf spreken. Waar lopen zij tegenaan op hun werk en hoe gaan ze om met collega’s? Hiervoor ga ik interview vragen maken, zo kan ik doorvragen tijdens het gesprek, waardoor je bij de onderliggende laag kan komen. Ik hoop in zo’n persoonlijk gesprek de doelgroep beter te leren kennen en uiteindelijk een app kan gaan ontwerpen, die goed aansluit bij de MBO-werknemers.
Ik ben via het internet op zoek gegaan naar zorgdocenten van technische MBO-scholen en particulieren, die leerlingen psychologisch begeleiden. Hierbij vond ik onder anderen (Brenda van de Ree, vertrouwenspersoon van Techniek college Rotterdam) en (Psychologie in het onderwijs, 2020) (zie lijst met specialisten onderaan in bijlagen). Naar alle experts heb ik een mail gestuurd, met daarin de vraag of ik hen mocht interviewen (zie figuur 22 hieronder).
Jammer genoeg heb ik geen reactie mogen ontvangen. Met deze kwestie ben ik naar Rene en Mathijs toe gegaan. Ze vertelde mij dat aan mijn project klanten verbonden zijn (die ook het eindproduct/de cursus app af willen nemen). Deze bedrijven zijn Bufab Floss en Brainport assembly. Beide gespecialiseerd in het maken van verschillende assemblages. Hier werken MBO-werknemers met verschillende culturele achtergronden en beperkingen, zoals ADD, autisme, dyslexie, enzovoorts.

Figuur 22: Mail naar Brenda van de Ree, vertrouwenspersoon Techniek college Rotterdam.
Vervolgens ben ik begonnen met het maken van interviewvragen over motivatie, sociale veiligheid, ervaring met school, ervaringen op het bedrijf, band met management, beloningen en samenwerking. Mijn opgestelde interviewvragen heb ik laten beoordelen voor feedback door Rene en Mathijs. Hier kwam uit dat ik te veel lange vragen had bedacht. Ze vroegen mij om de vragen korter te maken. Van bijvoorbeeld “Waar loop je tegen aan op je werk?” naar “Beschrijf een goede dag op het werk” en “Beschrijf een rot dag op het werk”. Als het antwoord kort is, kan ik zelf nog doorvragen. (Zie bijlagen voor de uiteindelijke versie van de interview vragen). Samen hebben we nog een aantal vragen bedacht over telefoon gebruik, omdat ze wel goed met de app overweg moeten kunnen.
Omdat ik graag de visie van de leidinggevende over de werknemers mee wil nemen in mijn onderzoek, heb ik gezorgd voor een aangepaste vragenlijst (zie bijlagen). Bij de test heb ik nog mijn 3 concept posters toegevoegd, een A/B/C test van de Lo-fi prototype schetsen (lees hier het volledige stuk) en 3 vormgegeven visuals (lees hier het volledige stuk). Dit doe ik om gelijk een beter beeld te kunnen krijgen van wat voor concept, type vragen en vormgeving van de app de doelgroep het meeste aanspreekt. Zodat ik in het vervolggesprek mijn Hi-fi prototype kan laten testen. (Lees in bijlagen het testplan dat ik heb opgesteld).
​
(Lees hier over de visual, concept en a/b/c Lo-fi prototype test.)
Interviews bij Bufab Floss
Na mailcontact met Rob Konings (manager bij Bufab Floss) over de data en inhoud van de gesprekken. Ben ik 27 oktober langs geweest bij Bufab Floss in Eindhoven, om de 2 werknemers en leidinggevende te interviewen, Ton Bennenbroek, Tobias Boekholt en Bart Somers. Ik mocht in een vergaderruimte, mijn interviews houden. Eerst heb ik even gekletst met Rob, hij vertelde mij dat de werknemers het spannend vonden om op kantoor te komen en of ik ze gerust wilde stellen aan het begin van het gesprek. Dit heb ik gedaan, door eerst te vragen hoe hun dag was en waar ze mee bezig waren geweest. Tijdens de interviews ben heb ik de werknemers en leidinggevende beter leren kennen. Wat mij opviel was de positieve werksfeer die ze allen benoemde. Ook merkte ik dat ze allemaal hun eigen beperking hebben (ADD/Dyslexie), maar dat ze erg hun best doen en het werken met hun handen leuk vinden. Ze kozen ook allemaal voor het 2e concept (zie bijlagen), waar je samen met de leiding je werkplek fijner maakt en je je mening kan geven. Daarnaast kwam de groene visual als beste uit de bus (zie bijlagen). Omdat deze het minst druk was, ze herkende zich ook in de high five illustratie.

Figuur 23: Vergaderruimte, test opzet.

Figuur 24: Entree Bufab Floss.
Na mijn bezoek heb ik de opnames van de interviews beluisterd en getranscribeerd (zie bijlagen). Van alle resultaten heb ik een uitkomsten verslagje gemaakt (zie bijlagen). De belangrijkste uitkomsten zijn:
-De werknemers willen graag een goed begeleiding, met korte/visuele uitleg.
-De werknemers hechten waarde aan routine en duidelijkheid.
-De meeste werknemers hebben problemen met leren in de schoolbanken en werken liever met hun handen.
-Veel werknemers zijn laaggeletterd, hebben dyslexie of kunnen slecht Nederlands.
-Communicatie en emotionele controle is belangrijk.
-Ze kunnen overweg met mobiele telefoons en apps.
-Vinden samen borrelen/teambuilding leuk.
-Geld of promotie zien ze als beloning en waardering.
-Concept 2 samen een fijne werkplek maken is verkozen tot beste concept.
-De groene visual vinden ze het fijnst vormgegeven.
Interviews bij Brainport Assembly
Net als met Rob Konings van Bufab Floss, heb ik ook met Jan Bazelmans (manager bij Brainport Assembly) contact gehad over de planning en inhoud van de gesprekken. Omdat Jan Bazelmans zelf eerder weg moest heb ik een kleine rondleiding van hem gekregen en daarnaast gesproken met 2 werknemers, Jeffery Schuurman en Jeroen Verstappen. Beide werknemers waren erg open over hun schoolervaringen en beperkingen. Een van de twee was autistisch en vond het lastig als dingen misgingen. De ander was vroeger erg gepest en vond in het werk weer iets waarin hij goed was (dit gaf hem zelfvertrouwen). Beide kozen ze voor concept 2, omdat ze graag hun eigen mening wilde geven, maar ook het hebben van begeleiding fijn vonden. De groene visual kwam als beste uit de bus. Dit omdat deze duidelijk eruitzag en vreugde uitstraalde.

Figuur 25: bedbodems, loods Brainport Assembly.

Figuur 26: houtafdeling loods Brainport Assembly.
De interviews heb ik getranscribeerd aan de hand van de opnames (zie bijlagen). De belangrijkste uitkomsten uit de gesprekken zijn (zie bijlagen voor uitkomsten verslag):
-Ze vinden het vervelend als ze meer moeten repareren, dan kunnen maken op een dag.
-Er zijn werknemers die constant naar een werknemer gaan met klachten/problemen, die eigenlijk naar de leiding zouden moeten stappen.
-Ook vinden ze het moeilijk om met een probleem te komen.
-Willen duidelijkheid en structuur.
-Gebruiken zeer regelmatig hun telefoon.
-Vinden het lastig om onder druk te presteren.
-Als beloning vinden ze geld of een teamactiviteit, zoals paintballen/escape room leuk om te doen.
-Werken graag samen in teams.
-Concept 2 samen een fijne werkplek maken is verkozen tot beste concept.
-De groene visual vinden ze het fijnst vormgegeven.
Resultaat en reflectie
Dit alles heeft mij een beter inzicht in de doelgroep gegeven. Ik ben erachter gekomen wat hun pijnpunten en behoeftes zijn. Daarnaast heb ik een aantal punten waaraan de app moet voldoen. Dit maakt het ontwerpen en invullen van de app eenvoudiger.
Ik vond het heel erg leuk om de leidinggevenden en werknemers te interviewen. Iedereen is open geweest naar mij en heeft een persoonlijk verhaal verteld. Ik vind het mooi dat ik hen doormiddel van het ontwerpen van de app kan helpen, om hun werkplek sociaal veiliger te maken. Ook heb ik geleerd om mensen gerust te stellen en door te vragen, om bij onderliggende redenen te komen.
De belangrijkste woorden en zinnen waaruit ik conclusies heb kunnen trekken, heb ik verwerkt in statementcards (zie bijlagen). Dit is een mooi medium om terug te kunnen kijken op alle inzichten uit de interviews. Met deze uitkomsten kan ik een mooi prototype gaan ontwerpen. Volgende keer zou ik het ook leuk vinden om te mee te kijken met een test. Hoe pakt iemand anders zoiets aan. Nu ben ik zelf naar het bedrijf gegaan. Wat ik in het begin best spannend vond. Toen ik er eenmaal was vond ik het superleuk. Ik heb mezelf hierin echt geprofessionaliseerd, daar ben ik wel trots op.


Figuur 31: Greep uit de statementcards.
Bronnen en bijlagen
-
Bufab Floss. (2022). Uw klantgerichte leverancier die bijdraagt aan een geoptimaliseerde supply chain. flos.nl. Retrieved January 3, 2023, from https://www.flos.nl
-
Brainport Assembly. (2022). WAT WE DOEN. bpass.nl. Retrieved January 3, 2023, from https://bpass.nl
-
Psychologie in het onderwijs. (2020). Keuzemodule psychologie. psychologieinhetonderwijs.nl. Retrieved January 2, 2023, from https://psychologieinhetonderwijs.nl/module-positieve-psychologie/
-
Ree, B. van de. (2022). Vertrouwenspersoon. techniekcollegerotterdam.nl. Retrieved January 2, 2023, from https://www.techniekcollegerotterdam.nl/vertrouwenspersonen
-
Bekijk hier de definitieve interview vragen voor de managers en werknemers.
-
Bekijk hier het testplan.
-
Zie hier de mailcontacten met Rob en Jan.
-
Zie hier de concept posters.
-
Zie hier de 3 visuals.
-
Lees hier de transcripten van de interviews.
-
Lees hier het uitkomsten verslag van Bufab floss.
-
Lees hier het uitkomsten verslag van Brainport Assembly.
-
Bekijk hier de statementcards.